پیگیری سفارش
بستن پنجره
تب کریمه کنگو چیست ؟
28 خرداد ماه 1401

عفونت ویروسی تب کریمه کنگو از طریق نیش کنه به انسان منتقل می‌شود و به‌تازگی تعداد ابتلا به آن افزایش یافته است. علائم این بیماری و شیوع آن در ایران مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تب کریمه کنگو نوعی عفونت ویروسی کشنده است که از نیش کنه آلوده به انسان منتقل می‌شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که بیماری تب کنگو به صورت انسان به انسان نیز قابلیت انتقال دارد و راه انتقال آن از طریق تماس با مایعات بدن فرد آلوده به این بیماری خواهد بود. فرد آلوده باید در صورت مشاهده علائم بیماری در یک محیط ایزوله قرنطینه شود تا احتمال انتقال آن به دیگران کاهش پیدا کند. در ادامه به بررسی علل، علائم، روش‌های انتقال، نحوه پیشگیری و روش درمان آن می‌پردازیم:

علت تب کریمه کنگو چیست؟

تب کریمه کنگو یک تب خونریزی‌دهنده ویروسی است که توسط کنه، تماس با دام‌های ناقل بیماری و حتی تماس با لاشه آن‌ها منتقل می‌شود. این بیماری برای نخستین بار در سال ۱۹۹۴ در شبه‌جزیره کریمه کشف شد سپس دانشمندان در سال ۱۹۶۹ متوجه شدند که عامل بیماری‌زا این تب، همان بیماری است که در سال ۱۹۵۶ در کنگو مشاهده شده بود، در نتیجه پیوند این دو نام باعث ایجاد نام فعلی این ویروس به نام تب کریمه کنگو شد.

این بیماری با گزش کنه یا از طریق تماس با بافت دام‌ها به انسان سرایت می‌کند. عامل این بیماری ویروسی با پوشش پروتئینی است که مقاومت کمی در برابر گرما دارد و در دمای ۵۶ درجه سلسیوس بعد از مدت نیم ساعت از بین می‌رود. این ویروس می‌تواند در خون نیز باقی بماند و تا ۱۰ روز مقاومت کند؛ بنابراین توصیه شده است که گوشت را حتماً بپزید و شیر را در دمای بالا بجوشانید.

دوره نهفتگی تب کریمه کنگو چند روز است؟

دوره نهفتگی بیماری تب کریمه کنگو در افرادی که با نیش کنه یا ویروس این بیماری آلوده می‌شوند حداقل سه روز و حداکثر ۹ روز خواهد بود. در بعضی مواقع نیز این دوره می‌تواند تا ۱۳ روز نیز طول بکشد. در صورتی که به هر نحوی با دام یا افراد آلوده به این بیماری سروکار دارید، حتماً باید نسبت به علائم این بیماری آگاهی کامل داشته باشید.

علائم تب کریمه کنگو چیست؟

معمولاً افراد پس از ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو حدوداً دو تا چهار روز احساس خواب‌آلودگی دارند؛ برخی افراد دچار افسردگی نیز می‌شوند. دیگر علائم اولیه این بیماری شامل سردرد، سرگیجه، تب شدید، درد مفاصل، کمر درد، گردن درد، دردهای عضلانی، دل درد، چشم‌های قرمز و دردناک، اسهال، استفراغ، حساسیت چشم به نور، صورت قرمز و برافروخته، گلو درد، وجود لکه‌های قرمز رنگ در گلو یا سقف دهان می‌شود. در موارد شدیدتر افراد دچار بدخلقی، سردرگمی و تغییرات در ادراک حسی می‌شوند.

ممکن است با گذشت چهار روز از بیماری تب کریمه کنگو، شاهد بدتر شدن علائم باشید. این علائم شامل احساس درد در معده به دلیل بزرگ شدن کبد، ایجاد کبودی بیشتر و جدی‌تر، خونریزی بینی، خونریزی غیرقابل کنترل در محل‌های تزریق، ضربان قلب سریع و بزرگ شدن غدد لنفاوی می‌شود. در موارد بسیار شدیدتر ممکن است افراد دچار نارسایی کلیه و نارسایی کبد شوند.

تب کریمه کنگو چگونه منتقل می‌شود؟

در بسیاری از مواقع بیماری تب کریمه کنگو از طریق نیش کنه‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود؛ این اتفاق ممکن است پس از تماس با بافت گوشت حیوانی یا خون آنکه به ویروس آلوده است، رخ دهد. علاوه بر نیش کنه، تماس نزدیک با خون، اندام، ترشحات یا سایر مایعات بدن افراد آلوده و همچنین مصرف گوشت دام‌ها می‌تواند عاملی برای ابتلاء به این بیماری در نظر گرفته شود.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که در بعضی مواقع کمبود امکانات بیمارستانی و استریل نشدن تجهیزات درمانی و لوازم پزشکی می‌تواند باعث انتقال بیماری تب کریمه کنگو به دیگران شود. بنابراین افرادی که به صورت مستقیم با کنه‌های آلوده در تماس باشند، افرادی که به نحوی با دام سروکار دارند، مانند کارگران دام، دامداران و افراد شاغل در کشتارگاه‌ها بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به این بیماری قرار دارند. کارکنان مراکز بهداشتی به دلیل تماس مکرر با خون و مایعات بیماران آلوده به تب کریمه کنگو در معرض خطر ابتلاء به آن قرار دارند.

چگونه می‌توان خطر ابتلاء به تب کریمه کنگو را کاهش داد؟

تاکنون هیچ واکسنی برای بیماری تب کریمه کنگو تولید نشده است؛ بنابراین نمی‌توان با تزریق یک واکسن خاص خطر ابتلاء به این بیماری را کاهش داد. افراد می‌توانند با انجام دادن اقدامات پیشگیرانه خطر بروز بیماری و انتقال آن به دیگران را کاهش دهند. در صورتی که به نحوی با دام‌ها سروکار دارید باید نسبت به از بین بردن کنه‌ها در شرایط کاملاً بهداشتی عمل کنید، برای جلوگیری از انتقال بیماری از طریق مایعات، خون و بافت حیوان آلوده از لباس‌های محافظتی و دستکش استفاده کنید و از تماس نزدیک با افراد آلوده به بیماری خودداری کنید. کارکنان مراکز بهداشتی نیز باید جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو اقدامات مناسب را انجام دهند.

درمان بیماری تب کریمه کنگو چگونه است؟

درحال‌حاضر هیچ درمان یا واکسن خاصی برای تب کریمه کنگو وجود ندارد و تنها روش درمان آن مدیریت علائم بیماری است. با این وجود، داروی ضد ویروسی ریباویرین (Ribavirin) برای درمان عفونت به کار می‌رود و فواید زیادی نیز به همراه دارد. بیماران می‌توانند این دارو را از طریق دهان یا تزریق وریدی دریافت کنند. همچنین، برای درمان تب کریمه کنگو، فرد ناقل باید تحت فعالیت‌های حمایتی پزشکی از جمله اصلاح ناهنجاری‌های الکترولیت، اکسیژن‌رسانی کافی و مراقبت‌های صحیح از عفونت‌های ثانویه قرار بگیرد. برای پیشگیری و کنترل عفونت نیز لازم است تماس با کنه را به حداقل برسانند و در دامداری‌ها از لباس‌های محافظ استفاده کنند.

به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده